10× viac produktov za najlepšie ceny
10× viac produktov za najlepšie ceny

Divákom Dallase

Divákom Dallase

Partnerský predaj - cenu dopravy určuje partner
Na začiatku osemdesiatych rokov uchvátil televíznych divákov americký seriál Dallas, ktorý bolo jednoducho nutné sledovať.
14,60 €
Tovar od: VISO TRADE
14,60 €
Získajte dopravu ZADARMO so
Vrátenie zadarmo cez Packetu

20.11.2024 na výdajnom mieste
20.11.2024 - 22.11.2024 na vašej adrese

Popis

Na začiatku osemdesiatych rokov uchvátil televíznych divákov americký seriál Dallas, ktorý bolo jednoducho nutné sledovať. Osudy príslušníkov rodiny Ewingovcov vstupovali týždeň čo týždeň do obývacích izieb najskôr v USA, ale čoskoro aj v mnohých ďalších krajinách po celom svete (u nás až po r. 1989). Milióny divákov tak s napätím sledovali ďalší vývoj v dramatických vzťahoch bohatej rodiny texaských ropných magnátov a rančerov zo Southforku a postavy zákerného JR či napríklad jeho nešťastnej ženy Sue Ellen, ktorá utápa svoj žiaľ v alkohole, sa stali načas dôležitou súčasťou zdieľanej kultúrnej encykliky. Kde sa ale táto divácka fascinácia a mimoriadna popularita vzali? Čo presne v utváraní samotného seriálu ju spôsobilo? Prečo fiktívne zobrazenie väčšinovo nedostupné a vzdialené životné skúsenosti amerických boháčov vzbudzuje takýto ohlas a záujem aj v kontinentálnej Európe? Čo na Dallase priťahuje mužské publikum a čo na ňom tak fascinuje ženské divačky? Otázky takého druhu si na začiatku svojho výskumu položila vtedy začínajúca holandská bádateľka Ien Angová, autorka knihy Divákom Dallasom (originál z r. 1982 nesie názov Het geval Dallas, vo svete je však monografia známa skôr pod svojim anglickým titulom Watching Dallas). Pri hľadaní odpovedí vyšla Angová z listov, ktoré jej v odpoveď na jej inzerát uverejnený v spoločenskom časopise pre ženy zaslali sami diváci (a medzi nimi predovšetkým diváčky). Väčšine z nich sa Dallas páčil, aj keď odpovedalo aj niekoľko tých, ktorí ho nemohli vystáť, všetci sa však pokúsili svoju svoju fascináciu svetom seriálu nejakým spôsobom uchopiť. Ien Angová ich odpovede starostlivo analyzovala, hľadala ich prieniky a opakujúce sa myšlienky – to všetko pri vedomí, že dobovo bežným intelektuálnym prístupom k produktom populárnej kultúry (ktorej zdieľali aj mnohé inštitucionálne autority) bolo odmietavé pohŕdanie. Sama Angová také ideologické predporozumenie necháva bokom, vedená úprimným záujmom dozvedieť sa, ako presne vzniká a funguje pôžitok zo sledovania Dallasu, ako sa má melodramatický charakter zobrazených prepätých zápletok k diváckej predstave o vzťahoch a ubíjajúcej každodennosti našich životov a ako zobrazenie ženských hrdiniek vzťahujú súčasné divačky k svojim životom a svojmu vnímaniu postavenia žien v spoločnosti. Výsledkom tohto pýtania je čítavá a prístupná kniha, ktorá má dodnes potenciál oslovovať nové generácie čitateľov a ktorá sa práve stala jedným zo zakladateľských kameňov štúdií populárnej kultúry i mediálnych štúdií. České vydanie je doplnené o preklad metodologickej kapitoly z holandského originálu, ktorá nie je bežnou súčasťou anglických prekladov monografie. Knihu uzatvára doslov Ireny Reifovej, krátky predslov k českému vydaniu napísala sama Ien Angová