Aviatika v českých zemích 1908-1914
Aviatika v českých zemích 1908-1914
Popis
Práce niektorých priekopníkov letectva na konci 19. storočia dávali tušiť, že sa priblížil čas, keď sa človek naučí lietať. Po neúspechu európskych priekopníkov letectva s motorovými lietadlami s pevným krídlom v rokoch asi 1890 až 1900 sa ťažisko úsilia presunulo do USA. Tam sa v decembri 1903 bratom Wrightom podarili prvé pokusné lety. Neboli však jediní, kto sa v tom čase zaoberal riešením lietadla. Aj do českých krajín dochádzali občasné správy o pokusoch Gustava Weiskopfa-Whiteheada a profesora Langleya. Správ o bratoch Wrightoch bolo spočiatku málo a nebudili veľkú dôveru. Potom v roku 1908 prišiel Wilbur do Francúzska a prekvapenej Európe predviedol, čo s bratom dokázali. Ukázalo sa, že európski priekopníci letectva zaostávajú, avšak čoskoro dokázali náskok Wrightovcov dobehnúť. Zrodila sa „aviatická horúčka“, ktorá zasiahla aj české krajiny. Na konci 19. storočia av prvých rokoch 20. storočia sa v českých krajinách vynorilo zopár záujemcov, ktorí sa pokúšali vyriešiť lietadlo ťažšie ako vzduch. Niektorí pracovali teoreticky, iní stavali modely, málokto dospel k stavbe lietadla, spravidla neúspešného. Objavujú sa tu mená Gustav Finger, Ján Hirsch, Viliam Urbánek, Tomáš Málek… V roku 1908 sa organizátori Jubilejnej výstavy pražskej obchodnej a živnostenskej komory pokúsili získať z Francúzska niektoré z prvých lietadiel. Neuspeli. Po úvodných kapitolách kniha opisuje dianie v českých krajinách od experimentov Igo Etricha v Trutnove v rokoch 1907 a 1908 až po posledné lety domácich priekopníkov letectva v Plzni na začiatku júla 1914, už v prvých dňoch svetovej vojny. Zachytáva činnosť domácich letcov Jana Kašpara, Eugena Čiháka, Františka Šimůnka, Metóda Vlacha, Karla Tučka, Maxa Bartela, Vincenta Barthella, Karla Illnera, Boženy Laglerovej, Jana Čermáka, tiež pôsobenie cudzích letcov Louisa-Jeana Gauberta, Roberta Jullerota, Fridolina Keidela, Adolfa Warchalowského, Oswalda Kahnta, Julesa Védrinesa, akrobata Adolfa Pégouda. Neopomínajú letecké spolky ani menej známe domáce priekopníky letectva, rovnako ako výstavy lietadiel, najmä na pražských autosalónoch počínajúc rokom 1909. Bohatá bola tiež prednášková činnosť a premietanie leteckých filmov v kinách. Kniha podáva celkový obraz leteckého diania v slovenských krajinách až do vypuknutia prvej svetovej vojny.