Fraus Český jazyk pre SOŠ a SÚ UČ
Popis
Jednozväzková publikácia zahŕňa učivo preberané počas celého stredoškolského štúdia – pokrýva jazykovú časť predmetu aj časť komunikácie a sloh, koncepčne rozdelené do jednotlivých tematicky usporiadaných celkov (Všeobecné poznatky o jazyku, Český jazyk v hovorenej a písanej podobe, Slovná zásoba češtiny, Tvar českého jazyka, Tvorba a analýza textu, Slovenský jazyk v súčasnej spoločnosti). Tie sa ďalej delia na kapitoly s jednotnou štruktúrou: teória, riešené úlohy a cvičenia. Jednotlivé kapitoly v tematických celkoch sú uvádzané motivačnou stranou, obsahujúcou zaujímavé jazykové i mimojazykové fakty, a oddiel Naučíš sa, ktorý pomenováva ciele danej kapitoly. Prvá časť, teória, uvádza moderne koncipovaný výklad. Vyznačené sú definície či zhrnutia určené na zapamätanie, obsahuje tiež blok Súvislosti, zahŕňajúci zaujímavosti a presahy do iných všeobecných alebo odborných predmetov či do reálneho života. Samostatnou časťou sú riešené úlohy. Obsahujú základné aj náročnejšie úlohy k danému učivu, s riešením rozčleneným do jednotlivých krokov. Jednoduché úlohy slúžia ako opakovanie látky zo základnej školy, na pripomenutie známeho postupu. Riešenie náročnejších úloh sa skladá z postupu riešenia a zo zdôvodnenia krokov. Blok cvičenia poskytuje širokú škálu precvičovacích úloh v troch úrovniach náročnosti, učiteľ má možnosť pracovať so študentmi podľa ich individuálnych možností. Cvičenia sa zameriavajú ako na určovanie či tvorenie tvarov, rozpoznanie nedostatkov textu a ich opravu, tak na funkciu tvarov a vhodnosť ich použitia v rôznych komunikačných situáciách. Posilňujú komunikačné kompetencie študentov, a to nielen v témach venovaných slohu a komunikácii, ale aj v témach jazykových. Učebnica tiež obsahuje prvky vonkajšej integrácie učiva s ostatnými zložkami predmetu český jazyk a literatúra aj s ďalšími predmetmi. Prvky integrácie posilňujú vzťahy medzi výučbou slovenčiny a iného cudzieho jazyka, umožňujú zaradiť viac úloh s komunikatívnym zameraním, posilňujú utváranie kľúčových kompetencií, predovšetkým kompetencie komunikatívne, kompetencie na riešenie problémov a kompetencie na učenie. Učebnica je doplnená registrom, aby si žiaci mohli rýchlo vyhľadávať základné informácie. Texty však odkazujú aj na ďalšie zdroje napr. v jazykových príručkách a slovníkoch alebo na internete.