Academia Umelecké pamiatky Prahy - Veľká Praha M-Ž
Popis
Veľkorysý projekt podrobnej umeleckohistorickej topografie Prahy, ktorého prvý diel – Staré Mesto pražské a Josefov – vyšiel v roku 1996 av ďalších rokoch nasledovali publikácie pojednávajúce o ďalších historických mestách pražských (Nové Mesto s Vyšehradom, Malá Strana a Pražský hrad a Hradčany), sa teraz uzatvára druhým dielom topografie Veľkej Prahy, to znamená miest a obcí postupne k Prahe pripájaných. V roku 2012 vyšiel diel s podtitulom Veľká Praha, A–L, a jeho pokračovaním je táto publikácia, Veľká Praha, M–Ž, s ohľadom na rozsah rozdelená do dvoch zväzkov. Zdalo by sa, že hlavné bohatstvo pražského pamiatkového fondu je koncentrované vo vyššie spomínaných historických mestách pražských. Aj v širšom pražskom centre (vo štvrtiach, ako sú Vinohrady, Karlín, Vršovice a ďalšie) av okrajových častiach Prahy sa však nachádza veľké množstvo stavebných pamiatok stredovekých, renesančných, barokových aj neskorších: pevností, zámkov, kostolov, kaplniek, usadlostí, víl , nájomných domov, pomníkov atď. Rovnako v tomto dieli je zachovaná štruktúra predošlých publikácií. Kniha je členená podľa katastrálnych území, pri každom z nich predchádza výkladu o jednotlivých pamiatkach úvodná kapitola o historickom, stavebnom i demografickom vývoji daného územia od praveku do súčasnosti, vrátane archeologických nálezov. Nasledujú heslá venované kostolom a kaplnkám, cintorínom, verejnej plastike a drobným umeleckým dielam a nakoniec jednotlivým objektom podľa čísiel popisných. V každom hesle sa autori snažia presne identifikovať miesto, ďalej podávajú stručný výklad o histórii objektu a uvádzajú jeho popis a charakteristiku, na záver každého hesla sú zaradené odkazy na pramene a literatúru, prípadne aj na historickú ikonografiu. Rovnako ako v predošlých dielach, aj tu čerpá obrazový doprovod skôr z historickej dokumentácie jednotlivých architektonických diel, nechýbajú ani pôdorysné rozbory a stavebné plány. Registre umožňujú vyhľadávanie jednotlivých pamiatok podľa uličných adries, podľa mien ich tvorcov, ale aj podľa typu stavieb – rovnako ako to bolo v predošlých dieloch. Čitateľ má k dispozícii aj rozsiahly prehľad použitej literatúry.