10× viac produktov za najlepšie ceny
10× viac produktov za najlepšie ceny
Kód: 25981347

Štyri generácie Radov - Vendula Fremlová

Štyri generácie Radov - Vendula Fremlová

Partnerský predaj - cenu dopravy určuje partner
Publikácia Štyri generácie Radov vznikla z iniciatívy mesta Železný Brod.
Momentálne nedostupné.
54,10 €
Tovar od: VISO TRADE
54,10 €
Vrátenie zadarmo cez Packetu

Popis

Publikácia Štyri generácie Radov vznikla z iniciatívy mesta Železný Brod. Pripravila ju Šárka Radová za edičnej pomoci Venduly Fremlovej. Publikácia nie je kritickou monografiou, ale do istej miery subjektívnym výborom z výtvarnej, literárnej a inej tvorby členov rodiny Radových, ktorú dopĺňajú citáty z odborných textov túto tvorbu reflektujúcu.
Kniha mala byť pôvodne katalógom ku generačnej výstave v Galérii Vlastimila Rady v Železnom Brode. Pri prípravách knihy sa však jej poňatie premieňalo, vyvíjalo a postupne smerovalo ku komplexnejšej prezentácii jednotlivých autorov, ktorá by čitateľom (a predovšetkým občanom mesta Železný Brod) ponúkla plastickejší obraz jednotlivých osobností. Šárka Radová opatrila knihu úvodom, v ktorom popisuje dôvody vydania publikácie, peripetie jej príprav, aj akúsi vnútornú tému knihy – tému generácie – akcentované citátmi i reprodukovanými dielami v úvodnej časti knihy. V memoárovom texte Radovská generácia zo Železného Brodu v spomienkach pravnučky, vnučky, dcéry a sestry Šárky Radovej, spomína na svojich starých rodičov, rodičov aj na svoje štúdiá a umelecké aktivity i životné trajektórie. Pre lepšie pochopenie uviedla aj niektoré ďalšie kapitoly krátkym textom (Korespondencia Rada – Rabas, Literárna spolupráca Rada – Žiak).
V centrálnej kapitole Z tvorby / k tvorbe Radových. Úryvky vážne aj nevážne je každá osobnosť zo štyroch generácií Radov zastúpená obrazovou aj textovou časťou. U Petra Rady, zakladateľa rodinnej umeleckej tradície a rodáka zo Železného Brodu, je akcentované jeho vlastenecké cítenie a zmýšľanie. Peter Rada bol nadšeným divadelným ochotníkom. Písal komické výstupy, maľoval divadelné kulisy a navrhoval živé obrazy, organizoval a režíroval divadelné predstavenia, akcie konané Sokolom a spolkom Beseda. V publikácii je zastúpený dochovanými maľbami zachytávajúcimi Železný Brod a krátkymi textami – komickým výstupom Osud – Mucha, Piáno (pianino) a strastiplný beh jeho krušného života – a drobnými úryvkami i náčrtkami z jeho nájdeného zápisníka a tiež archívnymi dokumentmi.
Maliari, kresliari, humoristovi, pedagógovi, teoretikovi Vlastimilovi Radovi je v knihe venovaný najväčší priestor. V jeho osobnosti sa stretol výtvarný aj literárny talent, av každej z týchto oblastí dospel Vlastimil Rada k svojbytnému prejavu. V oblasti maľby je to predovšetkým krajinomaľba a portrét. V oblasti literárnej sú to satirické a humoristické texty, ktoré vybral a komentármi opatril jeho syn Pravoslav (O literárnej humoristickej a satirickej tvorbe svojho otca). Tieto úryvky dávajú nahliadnuť do vtedajšieho spolkového života, na ktorom sa Vlastimil Rada ako člen Umeleckej besedy aktívne podieľal. Zastúpený je tiež úryvok dokumentujúci spoluprácu Rady a neskôr známeho humoristu Jaroslava Žáka (Literárna spolupráca Rada – Žák). Satirická a humoristická tvorba sa prepája s činnosťou ilustrátorskou, taktiež bohato zastúpenou. Zaujímavou zložkou s veľmi osobným charakterom sú listy písané priateľovi Václavovi Rabasovi od roku 1913 (Korespondencia Rada – Rabas). Renesančnú osobnosť autora dopĺňajú jeho Teoretické texty, úvahy o vývoji a podstate výtvarného umenia.
Pravoslav Rada, význačný keramik, pedagóg, organizátor kultúrnych podujatí a kultúrneho života, je preslávený keramickými plastikami s charakteristickým humorom. Inšpiráciou Pravoslava Rady sa stal figuratívny svet zvierat, fantastických tvorov i ľudí. Nachádzame u neho mačky, vtáky, jazdcov na zvieratách, anjelov, hlavy, abstraktné farebné kompozície, vždy tvarovo dokonalé. Ako pracovný materiál si v mladosti zvolil majoliku, najčastejšie používaný materiál v ľudových dielňach a zároveň výborný hrnčiarsky materiál. V publikácii sú prezentované aj jeho realizácie pre architektúru a verejný priestor (často vznikajúce v spolupráci s Jindřiškou Radovou) a tvorba pre Štúdio bábkového filmu Zlín, kde sa ako bábkar a scénograf podieľal v 60. – 80. rokoch na tvorbe piatich filmov. Je autorom niekoľkých kníh o technológii keramiky, vo svojej dobe ojedinelých. Tvorba Henrichky Radovej vyrastá z koreňov tradície textilného výtvarníctva a je výrazne živená silným